Kommer du ihåg när du skulle läsa tvåhundra böcker på ett år?

– Kommer du ihåg när du skulle läsa tvåhundra böcker på ett år? Du kom bara halvvägs men du lärde dig en del av det, eller hur?
– Ja, jag förstod hur man inte ska läsa. Kedjeläsning är egentligen att inte läsa alls. Det är totalt bortkastat. Kedjeläsarna är läsningens fiender. Så är det. De förstör läsandet. De förstör böckerna och de förstör litteraturen för skrivarna får inte läsarna som behövs. Vi måste förklara krig mot kedjeläsandet. Det förstör litteraturen och det förstör tänkandet. Vi måste lära oss att läsa långsamt och med pennan.
– Så varför höll du på med det här idiotiska projektet, att läsa så mycket?
– För att komma ikapp. Alla böcker som låg och väntade, det blev för mycket och jag ville komma ikapp så jag visste vilka som skulle få vara kvar. Kedjeläsarna har förstört läsningen så det finns inga riktiga läsare kvar nästan. De är väldigt få hur som helst.
– De har väl försvunnit in i sina celler för att komma ikapp de också. En nedåtgående spiral det där.

– Vår asketiska regim ska återupprätta läsandet för oss igen. Vi måste skapa en disciplin för långsamt läsande. Vi ska se på boken på ett annat sätt. Som riktiga bibliofiler och inte som de bibliomaner vi har varit. Älska och vörda boken.
– Hur ser vårt bibliotek ut egentligen? Helt utan urval. Riktiga böcker samlade med skräpböcker. Men om du nu har kommit ikapp eller i alla fall halvvägs borde du kunna förbättra biblioteket.
– Man kommer aldrig ikapp. Det är det djävulska. Det behövs mer drastiska åtgärder.

– Det är aldrig nog att läsa en gång. Inte ens fiktionen vi läser för att koppla av. Allra minst gäller det tänkarnas böcker. Det räcker aldrig. Upprepa två, tre, fyra gånger. Så många gånger som behövs. Man blir aldrig klar. Det är inget man tar sig igenom och sedan lämnar bakom sig. Upprepa, upprepa. Skrivandet är heller inget man blir klar med. Det händer bara att man når en punkt då man fått ut något av det, men det blir aldrig klart.


Tags:

 
 
 

Kommentarer inaktiverade.