5 SEPTEMBER

5 SEPTEMBER. Flykten är en källa till ny kunskap. Men inte alltid den kunskap man hoppades på. I flykten, eller precis vid steget innan flykten, finns en förhoppning och fantasi, en slags förbindelse med framtiden, om vad man flyr till. Till viss grad, men bara en viss, är flykten bestämmande, det vill säga ens egna agerande påverkar miljön man tränger in i. Men man har, såklart, aldrig fullständig kunskap om miljön man tar sig in i. Också skolan är en trängd miljö. Inte så trängd som fabriken, men fortfarande trängd. Också i skolan måste man kämpa för att skapa utrymmen, andrum. Medkonspiratörer behövs. Men fortfarande är de anonyma. Det verkar som att alla lämnar skolan så fort de har möjlighet. –– Är trött på teorin, på orden. Vill ha färg och känsla. Det är kanske skolan som påverkat mig. Är inte van vid böckerna hela dagarna så nu vänder jag mig till bilderna så fort jag kommit hem. Vill måla, inte skriva. Måla. Dra linjer, färger, utan gränser och regler. Är trött på teorin.


Tags:

 
 
 

Kommentarer inaktiverade.